Wat heb je aan een kwalificatieregister?
Blog van Marcel van Lieshout
Toen ik bij het Centraal Register Techniek als directeur begon lag er een ambitieus plan en veel vooronderzoek. Wat deed mij besluiten ‘ja’ tegen deze uitdaging te zeggen?
Ik geloofde dat het register een succes kon worden en zag de behoefte om vakmanschap inzichtelijker te maken. Ik proefde de uitdaging om dit met heel het kwalificerend veld te doen. En niet in het minst zag ik de noodzaak om als register verantwoorde keuzes te maken, transparant te zijn en geen concessies te doen aan de degelijkheid van de ICT en veiligheid van het register. Ik wist dat ik daarbij toegevoegde waarde kon bieden en er richting aan kan geven.
Helpt een register de technische sector verder vooruit?
Een register kan heel handig zijn om alle kwalificaties van vakmensen en vakbedrijven overzichtelijk bij elkaar te hebben. Zo kun jij je via het register eenvoudig identificeren bij de opdrachtgever (je klant). Ook zou je een machine kunnen laten starten, als je daar de juiste certificaten voor hebt. Met wat verbeeldingskracht is zoveel meer mogelijk.... Maar misschien ben je ook een beetje argwanend: bedrijfs- en persoonsgegevens in een database? Is dat wel veilig? Wat wordt ermee gedaan? En wie heeft er allemaal toegang tot die data?
Ik weet dat deze gedachten en twijfels bij de start van het Centraal Register Techniek overheerste. En ik denk dat het een flinke dosis visie en lef vereiste om dit ondanks alle mitsen en maren toch op te starten. En dan heb ik het nog niet over de grootte van de investering die het kost om zo’n omvangrijk project te financieren. In ons geval zijn het Techniek Nederland, FNV Metaal, de NVKL en CNV Vakmensen samen met OTIB geweest, die dit hebben aangedurfd.
Voordat ik kwam was er al veel voorbereidend werk gedaan. Onderzoek naar de juridische en technische mogelijkheden, het uitwerken van de architectuur van het register, gebruikersonderzoeken, veel onderzoek naar veiligheid en draagvlakonderzoek in het kwalificerend veld. Ondanks dat wisten we nog veel niet. Want niet alles is vooraf te onderzoeken, maar zal moeten blijken als je operationeel bent.
Nadat we als team gestart waren met het register en de app Vakpaspoort gingen we 'live' testen bij een aantal vakbedrijven en hun vakmensen. Zo kregen we meer antwoorden. Al was het wel een spannende stap! Dat we een gecompliceerd idee hebben kunnen realiseren in een veilig en werkend register, én dat we over veel zaken nagedacht hadden, dat werd goed ontvangen!
Het is makkelijk brainstormen met mensen die voorstander zijn van onze producten en diensten, maar wij zoeken ook bewust naar kritische geluiden. We hebben een ijzersterk team, met veel kennis van zaken en verbeeldingskracht. Ik vertrouw er ook op dat we een sterk kwaliteitsregister hebben opgezet. We luisteren goed naar gebruikers, onze eigenaren en het kwalificerend veld. Het register wordt gewaardeerd in de sector. Maar we moeten wel blijven luisteren de geluiden uit de sector en daar iets mee doen.
Blijven luisteren naar onze achterban is de basis voor ons succes.
Marcel van Lieshout, directeur Centraal Register Techniek
Op de hoogte blijven?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.